onsdag 17. mars 2010

FRA HAMAR TIL TANGEN, 12.-13.MARS


Tron Hummelvolls rapport fra etappen Hamar til Tangen (noe forkortet):

Da jeg hadde overtatt stafetten på Domkirkeodden, kjørte jeg på ski ned på Mjøsisen og fulgte en fin løype inn til Hamar sentrum. - Etter noen km med bybuss over Åkersvika tok jeg igjen skiene fatt fra Bekkelaget. Gikk i fine løyper over skinnende hvite jorder, forbi Stanges storgårder og husmannsplasser de 7 km til øko-storgården Fokhol, der jeg overnattet.

Neste morgen kom med strålende solskinn, vindstille og noen få minusgrader. Jeg fortsatte via en utilsiktet omvei om Stangebyen (mange løyper, ikke merket) forbi Stange kirke, som var synlig på mange kms avstand i det åpne landskapet. Ingen avtaler var gjort med prest eller ordfører, men jeg møtte og snakket med mange hyggelige ”vanlige mennesker” på min vei. En dame ga meg en stor appelsin etter vår samtale! –


Etter to timer i fine løyper over jorder og gjennom skog tok så skiløypa brått slutt! (Grunnet snøskuter-restriksjoner har denne avsides grenda ikke hatt oppkjørte løyper på 15 år!!) – Da fortsatte jeg, som beregnet, på den snødekte bygdeveien.


Nede på riksveien tok jeg skiene i hånda og gikk forbi den vakre Tangen kirke til jernbanestasjonen. Etter halvannen kalde timer der (låst venterom) kom toget og tok stafettstaven og meg til Oslo. –


Med pilegrimshilsen til mine med-stafett-bringere og alle små (og kanskje noen riktig store?) engler langs pilegrimsveien som hjalp meg fram!


Pax & Bonum!

Tron Hummelvoll
Tron´s ferd er ellers omtalt i en egen reportasje på pilegrim.no, hvorfra vi sakser følgende om planene for pilegrimsstavens videre transport mot Oslo:
I dag (16.03.10) er staven overlatt til Bjørg Mai Salberg, og hun bringer den videre fra Dal til Arteid i morgen. Der overtar pilegrimsverten på Arteid Vestre, Dagfinn Eriksen, som bringer stafettstaven videre til Olavsgård i Skedsmo. Så overtar igjen Bjørg Mai staven på fredag og tar den med til Lunden kloster på Linderud. Her vil staven være tilstede under kveldsmesse og morgenmesse, før den bringes til Kampen menighetshus hvor den skal være med på Pilegrimsfellesskapets årsmøte. Det går rykter om at flere har planlagt å bli med på denne etappen lørdag formiddag, og at det er plass til fere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar